Az akkor iskolaház is megvan még az 1861-ben épült evang. templom háta megett, a papilak udvarán; állt egy kapúbejáratból s egyetlen szobából nagy boglyakemenczével a sarokban. A szobának két ablaka volt szemben az udvarra, a harmadik oldalt egy kis kertre nyílt. Itt ültek együtt fiúk és leányok, kiknek száma 1828-ban 50, 18919-ben 55 s 1830-ban 59 volt. A tanév májusban kezdődött s a következő év áprilisában „ecamennel” végződött (menses aprilli eaen); de közben azért a nagy szünidőt nyáron megtartották. A tanulók száma, de a hagyomány szerint is az iskola jó hírnevű volt; a ki négy évet járt oda, átléphetett a gymnasiumba s a tanító, Schifferdecker Dániel, gondos, szorgalmas, de egyszersmind szigorú, kemény, majdnem kegyetlen ember hírében állt s az is volt. A tanítás az abc-én kezdődött s a gyermekek korosztályokra voltak osztva. Az olvasáson és íráson kívül kivált a biblia históriája volt a főtárgy, melyet Hübner* (* Hübner bibliabeli historiáji az ifjúság és a’ nemzeti oskolák számára. Újra dolgozta és magyar nyelven kiadta Majos József. Sáros-Patakon. 1825. I-II. Ezen kívül is számos kiadásban 1760 óta.) szerint magyarul tanultak. Mennyi és milyen volt Sándorra nézve az itt öltött idő tanulásbeli eredménye, adatok híján meg nem határozható; de az bizonyos, hogy már itt kezdett latinul is tanulni s megismerkedett az íráson, olvasáson kívül részben legalább ennek elemeivel is. A nagyobb szünidőkre hol haza, hol Kis-Kőrösre ment, a kisebbeket meg Kecskeméten töltötte. Itt a két és fél év alatt többeknél lakott, a Hábel-családon kívül ez ideig egyik keresztanyjánál, Kovácsaynénál is volt szálláson, kinek fia szintén oda járt, majd Falta Sámuelnél s legtovább Hrúz Mihály anyai rokonánál, a hol kivált ennek idős leányrokona, Hrúz Juliska volt gondozója.
Eközben 1830-ban a második bérletidő is lejárt Félegyházán, melyet Petrovics többet nem újított meg; hanem a család régi óhajtása szerint haza költöztek november havában Szabadszállásra, hol a szülők házasságuk első három évét töltötték s mint láttuk, meglehetős vagyont is szereztek. Félegyházát boldog emlékekkel hagyhatták oda, a hat év jó barátok közt is sikeres munkában telt el s a család is egy új taggal szaporodott, Istvánnal, ki 1827 aug. 18-án született Szabadszálláson, midőn anyja ott nővérénél, Baranyainénál volt látogatóban.
Így jöttek haza, a később oly szomorúvá lett édes otthonba.
Midőn a szülők elköltöztek, Sándor még Kecskeméten tanult; de utóbb az apa nem végeztette vele az 1830/31. évet, hanem talán a távolság miatt, 1831 elején haza vitte Szabadszállásra s ott Ujlaky István* (*Ujlaky István szül. 1801-ben s meghalt 1887ben. Utóbb Fülöpszálláson tartott latin iskolát, majd ev. ref. pap lett Kajdacson, utóbb Gerjenben /Tolna-m./. Lásd Petőfi gyermekkorából. /Pesti Napló. 1881. 93. sz. esti lap/ és Eötvös K. Olajostól: Ujlaky István. Necrolog.l /Protestáns egyházi és iskolai lap. l1887. 15. sz.) ref. tanító keze alá adta, ki egy korrector segítségével az algymnasiumi osztályokat tanította. Az ily állásokat, melyek mintegy előkészítő foglalkozások voltak a papi vagy „professori” álláshoz, akkor rektoriáknak hívták s végzett papjelölteket bíztak meg velök, kik aztán a körülmények szerint hol az elemi iskolát, hol egy kisebb algymnasiumot vezettek; az előbbi esetben azonban a szülők fölkérésére a tanulókat előkészítették a latin nyelvből a donatusra is.
Ujlaky saját följegyzése szerint 1830 Gergely-napjára ment Szabadsállásra és azt írja Sándorról: „Iskolámba a gyermeket befogadtam s mivel korához képest mélyebb tudományra volt fogva, én őt tanítványaim legkisebb osztályába soroztam, hol többen voltak nála jelesbek. a gyermek szelíd magaviseletű, de kissé nyakas, önfejű, minden nagyobb vétség nélkül magába vonuló, közlekedni egy tanulótársával sem szerető volt. Mikor a játék idején a többiek játszottak, ő magát az iskola egy kőlábához vonva, minden vágy nélkül nézte társai vígságát és felszólításomra: „eredj, Sándor, játszszál te is”, „nem szeretek”-kel válaszolt. Ilyen volt az atyai háznál is, kerülte a szomszéd- és utczagyerekeket. Bár tanuló nem volt a legjobb, erkölcse sohasem adott okot keményebb feddésre. Félévet nálam töltvén, atyja elvette azon szándékkal, hogy Aszód, Kecskemét vagy Békés-Berénybe viendi.”
Ujlaky e tudósítása világot derít Petőfi gyermekkorának e néhány hónapjára s helyreigazítja Petőfi István adatát, ki ezt írja: „Két évig járt Kecskeméten az evang. alsóbb iskolába, s midőn innen visszajött, szüleim Félegyházáról már Szabadszállásra költöztek s innen nemsokára Szent-Lőrinczre (Tolnamegyébe) vitték iskolába, hol legalább is egy évet töltött.” Szabadszállásra „úgyszólván, csak látogatásra jött az iskolai szünnapokban s iskolába nem járt soha”.(* Vasárnapi Ujság. 1857. 42. l.) E szerint ugyanis Sándor iskolába két és fél évig járt Kecskeméten, fél évig Szabadszálláson s ezzel teljesen megegyezik az a körülmény, hogy midőn apja amonnan hazahozta, már Szabadszálláson lakott. Jellemző megjegyzés, hogy „koránál mélyebb tudományra volt fogva”; világos ebből is, hogy már Kecskeméten tanúlt latinul, Ujlakynál pedig Langius „Colloquiumai” alapján tovább haladt e nyelvben.* (* Joachimi Langii Colloquia latina, tenerase puerorum aetati prae aliis convenientia una cum praemisso tirocinio paradigmatico in usum tironum linguae separata edita. Debrecini. 1830. 8. 86. l. Egyébarnt 1744-től számos kiadásban jelent meg s párbeszédeit némely újabb könyvbe is átvették. Ujlakyról azt is mondják, hogy nagyon szerette a latin classicusokat s szép írása is volt, melyhez utóbb a költőé nagyon hasonlított. Ebből azt következtetik, hogy a classicusokat ő kedveltette meg vele s írását tőle tanúlta. Ez túlságos következtetés, ha elgondoljuk, hogy Petőfi ekkor csak 7 ½ éves volt.)
Ez év szept. 28-dikán az apa Szent-Lőrinczre /Tolna-megye/ küldte fiát, hogy saját felekezete iskolájában tanúljon; közelebb pedig algymnasium nem volt. Anyja vitte el s íratta be, egyszersmind kosztra és lakásra Hittig János jegyzőnél helyezte el havi 12 forint díj fizetése mellett,* (* L. Sebestyén Gyula közleményét nagyatyja házi jegyzeteiből: „1831-ik esztendei 28 szept. hozzám jött Petrovics Sándor, kosztos deák Szabadszállásról, 12 frt egy hónapi fizetés mellett. A deák szükségeire hagyott itt az édes anyja 10 forintot.” Alább: „Ismét az atyja 5 forintot.” /A ki t.i. utóbb meglátogatta fiát/. A további jegyzetek a 15 frt kiadására vonatkoznak. E szerint márczius 1-ig az iskolai szükségletek 10 frt 58 krra mentek, mely összegből még mulatságra is telt. /Hazánk s a Külföld. 1868. 42. sz.) s iskolai szükségekre nála hagyott 10 forintot, melyhez év folytán az apa 5 forintot csatolt. Ezekből világos, hogy a szülők itt a ruházaton kívül integy 140 forintot költöttek Sándorra s Hittig jegyzeteiből megtudjuk azt is, hogy ily csekély szükségletei voltak az akkori iskolának.
Sár-Szent-Lőrincz, hová Sándor az iskolába került, csinos tősgyökeres magyar falú a Sió mellett, melynek termékeny lapályát félkörben koszorúzzák a szomszéd szőlőhegyek. E nyájas helyen, boldog gyermekkori örömök közt járt két évig az 1806/7-ben épült 4 osztályú algymnasiumba, mint donatista tanuló.* (* Gr. Apponyi Antal engedélyéből. Hazai és Külf. Tud. 1810. II. 66. l.) Itt volt először lakótársa Sárkány Sámuel,jelenleg pilisi ev. lelkész és bányakerületi püspök s itt kötött holtig tartó barátságot dr. Sass Istvánnal,* (*Horatiusnak egy neki ajándékozott kiadásán Sasst „legrégibb barátjának” nevezi. /Nemzeti múzeum Budapesten.) ki meleg visszaemlékezést szentelt a vele töltött évnek.* (*Petőfi gyermekkorából /Vasárnapi Ujság. 1883. 50-51. sz./ és Petőfi Tolnamegyében. /Tolnamegyei Közlöny. 180. 48. s köv. számokban) Az iskola a falú felső végén, egy ma is külön álló épületben volt, melynek keleti oldalán egy tágas teremben 40-50 tanuló ült négy osztályra beosztva oly formán, hogy míg a tanár egyik osztálynak magyarázott, a többi feladványain dolgozott. Petőfi a terem baloldalán, Sass István mellett a 3-dik padban ült, melyre czifra betűkkel fölírta a nevét.* (* A tanári kathedrára is fölírta a nevét, mely ma is megvan Bonyhádon, hová 1870-ben Szent-Lőrinczről az algymnasiummal áttették. /Gyalog István igazg. levele a szerzőhöz.) Az egyetlen tanár, Lehr András, 1831-ben került oda s csakhamar kedveltje lett a tanulóknak, kiket a módszer hátrányai mellett is sokra vitt. Különös gondja a szépírás s a latin nyelv volt, mindkettő erős oldala az akkori oktatásnak; a latint beszédben gyakorolták s a tanulók egymás között is e nyelven társalogtak a közös labdázás idején kívül. A közelebbi adatok hiányoznak ugyan; de azt tudjuk, hogy Sándor mindkettőben kitűnt s a legjobb tanulók egyike volt.* (* Bizonyítványai, illetve az anyakönyvi adatok nem ismertek; akkor még ott nem is vezettek anyakönyvet /Sántha Károly, szent-lőrinczi ev. lelkész levele a szerzőhöz.)
Az iskolai élet egyebekben is kellemes volt. Mikor a tavasz már megengedte, szerdán és szombaton a tanár vezetése alatt mind kimentek labdázni a falun felül elterülő rétre. E játékban Sándor különösen kitűnt; jó futó, ugró, kapó s főleg dobó volt; ezekben a legnagyobbakkal is versenyzett; ezért többnyire magok közé fogadták az iskolai szokások ellenére. Testalkata látszólag vékony volt; de otthon apja mellett a testedző munkához szokván, izmai a szokottnál fejlettebbek és hajlékonyabbak valának. Maga is szerette már ekkor az idősebbek közé elegyedni; vállalkozó természetű lévén, erejét meghaladó tettekre is kész volt, s pedig annál makacsabbúl, minél inkább sarkalták vagy vonták kétségbe képességét. Oly jellemvonás ez, melyet későbbi iskolai éveiből is ismerünk; sőt későbbi életéből is nem egy eset tanúsítja, hogy ez a gyermekkori vonás alaptulajdona maradt a későbbi ifjúnak és férfiúnak. Egy alkalommal, tavasz fel, a jég már lágyulóban volt, s a nagyobb tanulók „csicsonkázni”
akarván, hosszabb jégpálya keresésére indúltak a falu alsó végén elfolyó érre. Petőfi is velök ment több kisebb tanulóval; de közülök csak annak engedték meg, hogy tovább is velök tartson, ha átugorja az ért, mely sokkal szélesebb vala, hogysem meg bírták volna tenni. Sándor azonban nem tágított, hátrált, neki futott s a közepén túl ugrott ugyan, de a jég beszakadván alatta, térden felül vizesen jutott a túlsó partra; ám azért konokúl ott maradt, estig hordta a vizes ruhát. Ime, hogyan nyilatkozik már ekkor a későbbi férfi egyik legjellemzőbb vonása.”* (* Orlay egy ehhez teljesen hasonló adatot említ fel 1842-ből, mint pápai tanulóról. Ez éven ugyanis teljes napfogyatkozás volt jul. 8-án ½ 7- 1/1 9 óra közt, midőn a tanulók mindnyájan a város végire mentek ki, hogy teljes pompájában láthassák a tüneményt. A mint a nap tányérja fogyni kezdett, Petőfi föltette magában, hogy teljes elfogytáig le nem veszi róla szemét s csakugyan Orlay intése daczára állandóan rászögezte szemét. De mikor az első sugár kilövellt, elvakúlva csapta szemeire kezét s egész hazáig karon kelle haza vezetnie őt Orlaynak. Szemei csak napok mulva szüntek meg káprázni s a ballal soha sem látott többé egész tisztán.)
Tanulótársaival jól élt s könnyen barátkozott, kivált az idősebbekkel; általában valami fensőbbség érzete s erőltetett komolyság mutatkozott magaviseletén. nem szerette, ha komoly foglalkozásai között akár zavarták, akár gúnyolták. Ilyenkor a legnagyobbaknak is nekiment s balkézzel támadott rá, mert balog volt, vagy szót sem szakított vele.* (* Sass említi, hogy különösen bosszantotta, ha azt a szokását utánozták, hogy munka közben fejét ide-oda hajtva, szájszegletét orrczimpája felé húzta. Fiának, bárha egyébként nem hasonlított apjához, megvolt ugyane szokása.) A magánosságot általában jobban szerette s inkább ült otthon, vagy pár meghittebb tanulótársával bolyongott az ér partján. Ezt írja róla öcscse is: „Sándor igen csendes, szelid, magányt kereső gyermek volt; számtalanszor megpirongatták szüleim, ha rokonaink hozzánk jöttek, mert társaságunkat mindig kikerülte, bezárta magát a szobába s könyvei közt lelte mulatságát. A lovaglásnak pedig épen nem volt barátja: ha ráült is apám kedves lovára (a híres „Lengyel”-re, melyre talán még fognak emlékezni Szabadszálláson, mert azt a lovak királyának nevezték), mely bárányszelidségű volt, azt mindig a kocsisnak kellett tartani.”* (* Vasárnapi Ujság. 1859. 42. l.) Valóban úgy látszik, hogy az élet már gyermekkorában rálehelte a maga komolyságát s már ekkor lelkében hordta nagy életfeladatának súlyát.
A magány e szeretetéből önként folyt a szabad természet szeretete; elleste a madarak fészekrakását, a fiókák fejlődését, pelyhesedését, szárnyrakelését s a szünnapok egyik gyönyöre az ily látogatás volt az ismert fészekhez. Órákig elheverészett az ér partján ábrándozva vagy figyelve valamely kedves madárra, a barázdabillegetőre, a fennlebegő pacsirta dalára, gyereklelkét kitárva a szabad természet hatásainak. Ilyenkor csak az est vetette haza.
E vonások uralkodnak utóbb is jellemében: a bátorság, határozottság és dacz, másrészt a természet szeretete, az érzelmek bősége és lágysága összes fokozataival a legtúlzóbb szenvedélyességig, mely korlátot alig ismer. De ezek későbbi dolgok s azok a túlzások, melyek érzelmeiben mutatkoznak, bő magyarázatukat lelik a költő életviszonyaiban, a viharokban, melyek hányták-vetették, a szenvedésekben, melyek megviselték s ha ezek hozzájárultak eredeti hajlamainak élessé tevéséhez: érzelmei nemességét és kedélye fogékonyságát érintetlenül hagyták. Most még e vonások békén pihennek a boldog gyermek keblében s ezt a boldogságot még növelte az a kellemes anyagi és társasági környezet, melyben élt. Mindkét évben a legjobb módú emberek egyikénél lakott a faluban. Az első év (1831/32.) Hittig jegyzőéknél valódi gyermekkori örömök közt telt el; szeretet és gyöngédség környezte; a jegyző leánya, Amália, egy 12 éves, barna, rózsapiros arczú leányka, több volt mint játszótársa, valódi testvére; vele osztja meg panaszát, örömét s vele tölti idejét legszívesebben. A második évben anyja megint Hittigékhez adta ellátásba; de ekkor már csak egy hóig lakott ott; Hittiget Majosra választják meg jegyzőnek és tanítónak s oda költözik, maga helyett Németh Ferencz néptanítót ajánlván. Itt lakott aztán az egész éven át s úgy látszik, itt is örömest, mert Némethékre mindig melegséggel gondolt. De Hittig Amáliára emlékezett vissza legmelegebben ez időből s midőn 1845-ben dr. Sass Istvánnál Borjádon a présház előtt találkozott vele, az egész boldog gyermekkor fölébredt lelkében s ennek emlékére írta Gyermekkori barátnémhoz czímű költeményét, melyben így szólítja meg:
Te vagy? valóban te vagy az?
Vagy e látmány csak képzelet?
Csak képzetemnek tündér délibábja,
A melyben lelkem újra látja
Szép arczod s boldog gyermekségemet?*
(* E költemény s a költő szent-lőrinczi lakása felett 1884-ben, midőn volt lakását s az iskolai épületet emléktáblával jelölték meg, némi vita támadt. Ezek szerint a fenti költeményt Németh Zsuzsikához írta, Németh Ferencz leányához. Ez nem áll. 1845-ben Némethéket is meglátogatta s Németh sógorasszonyát, Németh Istvánnét különösen szeretvén, ekkor Uzdon fölkereste és „régi kedves mamájának” nevezte. Ugyancsak Németh Istvánné mondja, hogy csak egy hétig (?) lakott Hittigéknél s ekkor ők Majosra távozván, Sándor Németh Ferenczékhez ment ellátásra. /Lásd Latkóczy Mihály: Jó helyretették-e S.-Szt.-L.-en a Petőfi-táblát? és A szt.-lárinczi Petőfi-tábla ügyében. Pesti Hirlap. 1884. 244. és 249. sz., szept. 3. és 9-én. Továbbá Baróti Lajos: A szent-lőrinczi Petőfi-emléktábla ügyében. Vasárnapi Ujság. 1884. 37. sz.)
De a kellemes környezeten kívül, szülei ekkor voltak legvagyonosabbak s apja szívesen költött rá; ő volt fő büszkesége és reménysége; tanulása meg is felelt a várakozásnak. A jóllét s anyai szeretet pedig meglátszott az anya gyakori látogatásából, a még gyakrabbi küldeményekből az édes otthonból, a pompás gyümölcsökből, süteményekből stb.; de meg még inkább mindig tiszta s az évszakokhoz alkalmazott ruházatából. „Mintha ma is látnám, írja Sass, kék szatengló, testhez álló öltönyét, mely vasárnaponként irigylésre méltón símúlt karcsú derekára s oly szépen kiemelé a vállnak s csípőnek arányosan terjedő méreteit, hogy emlékezetemben még tarka, lapos gombjai is kitörölhetetlenné váltak. Ezen díszben sétált föl, fényesre csiszolt lábbeliben, a tisztára sepert házsor előtt, ünnepnapokon az iskolába, hol összegyülekezve sorjában mentünk tanárunk kísérete mellett Isten házába.”
Ez a „boldog gyermekség”, mely megújuló refainje a költő idézett költeményének, teszi e két évi tanúlását Sár-Szent-Lőriczen emlékezetessé.* (*Az akkor iskolai épületet Sár-Szent-Lőrinczen 884 aug. 10-dikéln emléktáblával jelölték meg a régi jegyzői házzal együtt /ma tanítói lakás/, melyben a költő Hittigéknél lakott. Az eszme kezdeményezője a költő gyermekkori barátja, dr. Sass István, Tolna-megye főorvosa s lelkes végrehajtója Sántha Károly szent-lőrinczi ev. lelkész volt. /L. Vasárnapi Ujság. 1884. 33. szám, Sántha Károly kétrendbeli tudósítása az ünnepről. A beszdeket u.o. 34. sz.)
Az apa azonban jobb iskolában akarván fiát taníttatni, másrészt a német nyelv megtanúlása végett is, az 1833/34-dik évre Pestre vitte az ev. gymnasiumba, hová 1-sőnek iratta be aug. 27-én a II. donatista osztályba; lakásra pedig egy Petrovics nevű lovashajdú rokonához adta, ki a eiszt-féle házban lakott s fiai szintén az evangelicusokhoz jártak.* (*Karacs Teréz: Petőfi gyermekkorából. /Nemzet. 1884. 23. sz./ Karacs azt mondja, hogy nagy valószínűséggel itt lakott az öcscsével együtt járt az evangelicusokhoz.) A mint az itt nyert bizonyítványából világos, tanulása már nem volt oly jeles, mint elébb, pedig jórészt csak azt ismételte, mit Szent-Lőrinczen már tanúlt, a latin nyelvtant s a donatista osztály tárgyait. Az eredmény azonban csak „primae classis” lőn, melylyel apja épen nem volt megelégedve.* (* Baróti Lajos: Petőfi legrégibb bizonyítványai. /Nemzet. 1884. 19. sz./ Az evangelicusoknál nyert bizonyítványa a következő: